op één lijn 47 3e uitgave 2013 Het mag geen verrassing heten dat de meerderheid in de regio Maastricht woont en dat er een grote groep afkomstig is uit de regio Eindhoven. Figuur 3: vragen rondom de begrippen NOORD-, MIDDEN- en ZUIDspoor Vragen Het is mij duidelijk wat ons instituut bedoelt met NOORD-, MIDDENen ZUIDspoor • Ja • Nee Hiermee bedoelt ons instituut geografisch waar... • je jouw STAGES doorbrengt • je WOONT • je het meeste ONDERWIJS volgt Tot welke groep behoor jij? • NOORD • ZUID • MIDDEN 86% 14% 70% 26% 4% 43% 41% 16% Waar moet ons onderwijs aangeboden worden? • 31% wil 100% onderwijs in Maastricht • 24% wil 50% onderwijs in Maastricht en 50% elders • 21% wil 25% onderwijs in Maastricht en 75% elders • 18% wil 75% onderwijs in Maastricht en 25% elders • 5% wil 100% elders dan Maastricht Hoewel een ruime meerderheid van de ondervraagden denkt te weten wat ons instituut bedoelt met de geografische sporen, is er een duidelijk verschil met wat AIOS hieronder verstaan. (Dat 14% helemaal niet weet wat met de begrippen wordt bedoeld en dat 26% denkt dat het de regio is waar men woont, vond de redactie erg opvallend). De respondenten die zich lid voelen van het ‘NOORD-spoor’ is verrassend genoeg groter dan die van het ‘ZUID-spoor’ terwijl uit figuur 2 blijkt dat de feiten dit niet bevestigen (Noord 41% en Zuid 46%). Zeer interessant is dat maar liefst 63% van de AIOS bereid is om voor onderwijs een stuk te reizen! Figuur 4: vragen rondom reistijd en reisafstand Vragen Hoe tevreden ben je over je eigen woonplaats (rekening houdend met afstand tot werk) • Tevreden • Zeer tevreden • Ontevreden 71% 20% 9% Wat is voor jou een acceptabele reistijd (enkele reis woon-werk) • 15 tot 30 minuten • 30 tot 45 minuten • 45 tot 60 minuten • Minder dan 15 minuten Gemiddelde reisTIJD jaar 1 • 29 minuten Gemiddelde reisAFSTAND jaar 1 • 33 kilometer 30 58% 35% 6% 1% Hoe tevreden ben je over de bereikbaarheid van je stage jaar 1 • Tevreden • Zeer tevreden • Ontevreden 61% 32% 7% Van de ondervraagden is slechts een klein deel ontevreden over de afstand van de eigen woonplaats ten opzichte van het werk. Een dagelijkse reistijd tussen 15 en 30 minuten (enkele reis) wordt door een meerderheid geaccepteerd. Ruim eenderde is zelfs bereid 30 tot 45 minuten te reizen naar zijn of haar stageplaats. Niemand wil meer dan een uur reizen, alhoewel dit in de praktijk wel incidenteel voorkomt. Niet vindbaar in de tabel maar wel interessant: acht AIOS zouden voor een ander instituut hebben gekozen als dat aan de orde zou zijn. Maar ook: slechts twee AIOS gingen met de fiets naar het werk (!). Weinig AIOS zijn ontevreden over de bereikbaarheid van hun eerstejaars stage en 32% is zelfs zeer tevreden. De gemiddelde reistijd en reisafstand werden berekend met behulp van Google Maps (april 2013). De opgegeven woonplaats en stageplaats (beide gemeenten) in jaar 1 werden gebruikt om de kortste route in tijd en afstand met de auto te kunnen berekenen (enkele reis). Twee respondenten werden bij deze berekening uitgesloten omdat zij verhuisd dan wel overgestapt waren vanuit een ander opleidingsinstituut. Indien een AIOS (n=10) in dezelfde gemeente woonde en werkte, werd met nul minuten en nul kilometer gerekend. Dit heeft geleid tot een onderschatting van de gemiddelde reistijd en reisafstand in jaar 1. Daarnaast waren er nog wat kleine zaken die tot mogelijke onderschatting van reistijd hebben geresulteerd. Figuur 5: vragen over competenties en hiaten in het onderwijs Vragen Welke competenties als huisarts in opleiding moeten naar jouw idee meer belicht worden? (meerdere antwoorden mogelijk, top 3) • Medisch inhoudelijk handelen • Medische vaardigheden • Organisatie/Management • Kindergeneeskunde • Endocrinologie/Metabolisme/Voeding • huisartsgeneeskundige theoretische onderwerpen • Neurologie • Zwangerschap/Bevalling/Anticonceptie 67% 64% 31% Welke deelgebieden moeten volgens jou meer belicht worden tijdens ons onderwijs? (meerdere antwoorden mogelijk, top 5) 39% 38% 32% 31% 30% Opvallend was dat tweederde van de ondervraagden wil dat de competenties medisch inhoudelijk handelen en medische vaardigheden meer belicht worden in de opleiding. De ondervraagde AIOS lijken tevreden over Pagina 29

Pagina 31

Voor vakbladen, online boeken en clubbladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een webwinkel in uw folders.

Op één Lijn 47 Lees publicatie 17Home


You need flash player to view this online publication