op één lijn 47 3e uitgave 2013 de competenties communicatie en organisatie (beide competenties scoorden slechts 5%). Alle 107 respondenten werd gevraagd naar de hiaten in ons onderwijs. De deelgebieden zijn gebaseerd op de categorieën zoals ze gehanteerd worden in de landelijke LHK-toets. Vooral kindergeneeskunde en endocrinologie moeten meer aandacht krijgen. De tracti circulatorius en respiratorius (beiden slechts 3%) werden het minst genoemd en lijken dus volgens de meerderheid voldoende aan bod te komen. Commentaar Het doel van de enquête was een objectief beeld te genereren rondom eigenschappen en wensen van onze Maastrichtse huisartsen in opleiding. Voor zover bekend was dit de eerste keer dat een dergelijke vragenlijst verstuurd werd binnen een huisartsopleiding. Daarom kunnen we helaas geen trends benoemen of vergelijkingen maken. De laatste NIVEL-enquête toetste onder alle pas afgestudeerde huisartsen de kwaliteit van de opleiding, maar daarmee kan op grond van de vragen niet goed vergeleken worden.1 51% (n=88) van de in Maastricht opgeleide huisartsen nam in 2011 deel aan deze NIVELenquête. Onze respons van 53% (n=107) is vergelijkbaar. Naar aanleiding van de resultaten is er werk aan de winkel. Het zou duidelijkheid geven voor alle partijen 1 L.F.J. van der Velden, R.S. Batenburg. De opleiding tot huisarts opnieuw beoordeeld. Een onderzoek onder huisartsen in opleiding en alumni. Verschenen in 2011. (http://www.nivel.nl/sites/default/files/bestanden/ rapport-kwaliteit-huisartsenopleiding.pdf) als er een definitie komt van de begrippen ‘NOORD-, MIDDEN en ZUID-spoor’. Wat betekent het voor een AIOS om in een dergelijk spoor te zitten? Wat betekent het voor de keuzes die wij tijdens onze opleiding en daaraan voorafgaand maken? Het instituut kan in ieder geval rekenen op doorgaans tevreden flexibele AIOS, die bereid zijn om te reizen voor hun onderwijs en hun stageplek. Aan de curriculumcommissie de taak om de geschetste hiaten in ons onderwijs serieus te nemen. huisartsen van de toekomst die bereid zijn hun onzekerheden aan te geven op het gebied van bijvoorbeeld kindergeneeskunde, moeten gehoord worden. Ook de behoefte aan meer medisch inhoudelijk en medisch praktisch onderwijs, zal tot verandering in het huidige programma moeten leiden. Wij realiseren ons, gezien de complexiteit en samenstelling van het huidige curriculum, dat veranderingen tijd kosten en ten koste kunnen gaan van zaken waar we juist nu zo tevreden over zijn. Ons vak, onze patiënten en hun hulpvragen blijven echter ook steeds veranderen. LOVAH zal blijven meedenken over het verbeteren en optimaliseren van de Maastrichtse huisartsopleiding. Dankwoord Wij willen alle respondenten hartelijk danken voor hun deelname. In de toekomst zullen wij vaker direct jullie mening vragen om ontwikkelingen te kunnen blijven volgen. Door jullie openheid, ongezouten mening en vaak uitgebreide feedback, mag deze AIOS enquête 2013 een succes genoemd worden. Zo kunnen we samen de opleiding nog verder optimaliseren! Kaderopleiding Hart- en vaatziekten 3 september 2014 start de vierde ronde van de zeer succesvolle tweejarige NHG-kaderopleiding harten vaatziekten voor huisartsen, verzorgd door de Universiteit Maastricht. De opleiding bestaat uit onderwijsdagen, mentorgroepbijeenkomsten en (praktijk) opdrachten en vraagt een tijdsinvestering van gemiddeld 7 uur per week. Informatie is te vinden op de website: www.huisartsgeneeskundemaastricht.nl/ wat-bieden-wij/nascholing/hart-en-vaatziekten Belangstellenden kunnen per mail of telefonisch contact opnemen met • Dr. Y. van Leeuwen, huisarts. Tel. 043-3882339 yvonne.vanleeuwen@maastrichtuniversity.nl • Anneke Germeraad, secretaresse. Tel. 043-3882213 anneke.germeraad@maastrichtuniversity.nl 31 Pagina 30
Pagina 32Voor brochures, online mailings en clubbladen zie het Online Touch CMS beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw mailings.
Op één Lijn 47 Lees publicatie 17Home