op één lijn 47 3e uitgave 2013 AMEE 2013 Praag Colouring Outside the Lines DOOR MARJOLEIN OERLEMANS, huisARTSONDERZOEKER Van 24-28 augustus 2013 bezocht ik het AMEE-congres in Praag. AMEE staat voor Association for Medical Education in Europe. Het thema van dit jaar was Colouring Outside the Lines, waarbij sprekers werden uitgedaagd buiten de gebaande paden te zoeken naar nieuwe manieren van werken, welke aansluiten bij de toekomstige behoeften van de maatschappij. Als huisartsenopleiding zijn we al goed op weg. Maar er valt altijd nog te verbeteren. Enkele interessante ontwikkelingen wil ik jullie niet onthouden. waarvoor geldt: hoe eerder feedback gegeven wordt, hoe beter. Bovendien heeft uitgeschreven feedback veel meer impact (en sturing) dan losse scores op competentiegebieden. De studie ‘Profielen in consultvoering van huisartsen in opleiding’ die ik samen met Cees van der Vleuten, Bas Maiburg, Paul Ram en Jean Muris uitvoer binnen de huisartsopleiding, sluit hier fraai op aan. In deze studie kijken we naar het effect van feedback op herhaald gedrag van aios tijdens consultvoering. Door het observeren van diverse consulten worden patronen zichtbaar. Beschrijvende feedback daarop kan positief gedrag bekrachtigen en ongewenste patronen veranderen. We verwachten dat feedback op deze patronen het leerproces krachtig kan stimuleren, aangezien het gaat over herhaald gedrag, in de dagelijkse praktijk. Een van de nieuwe ontwikkelingen van belang voor het terugkomdagonderwijs zijn de flipped classrooms. Daarbij worden geen (uitgebreide) inleidingen door inhoudsdeskundigen gegeven, maar voorbereidende opdrachten bijvoorbeeld een quiz of korte schrijfopdracht. Op de terugkomdag worden vragen beantwoord en maken aios samen verdiepende opdrachten, het zogeheten collaborative learning. Toetsing van het bestudeerde gebeurt ook. Een andere boodschap op het congres was: laat aios meer werken aan assignments. We hebben al enkele praktijkopdrachten maar dat mogen er wel meer worden. Werken in de praktijk is in ieder geval de meest authentieke wijze van in-opleiding-zijn, daar hoort ook het tijdig krijgen van verantwoordelijkheid bij voor een zo breed mogelijk scala van patiënten en aandoeningen. Aan dat laatste ontbreekt het nu nog wel eens. De praktijk leent zich prima voor observatie, zowel direct als video’s. Observatie is een zeer krachtig instrument Een interessante ontwikkeling is de inzet van een webcam tijdens observeren. Deze geeft de mogelijkheid om aios vaker en door verschillende personen te laten observeren. En dat niet alleen: via de webcam kunnen ook diverse beoordelaars met elkaar communiceren over de aios. Advies van de assessment-deskundigen: wissel de ervaring die je hebt met het observeren van een aios uit met anderen die hem/haar hebben zien functioneren. Samen kom je makkelijker tot een beoordelingskader. Niet alleen uitwisselen tijdens docentenoverleg op de terugkomdag voor opleiders, maar ook bij het invullen van de Competentie Beoordeling Lijst (ComBeL). Merkwaardig genoeg schijnen de aios die mondelinge feedback het hardste nodig hebben, dit weinig te krijgen noch te zoeken. Dit geldt ook voor zeer goede aios. Hier ligt dus een belangrijk aandachtspunt voor docenten en huisartsopleiders. Uiteraard zijn er nog veel meer interessante ontwikkelingen, maar voor mij waren dit de hoogtepunten van het congres. Ik kan jullie allemaal aanraden om volgend jaar de AMEE te bezoeken: van 30 augustus tot en met 3 september 2014, in Milaan. Je wordt op de hoogte gebracht van recente ontwikkelingen op het gebied van medisch onderwijs en ontmoet vakgenoten van over de hele wereld. 27 Pagina 26
Pagina 28Interactieve digitale jaarverslag, deze reclamefolder of catalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal publiceren van web drukwerk.
Op één Lijn 47 Lees publicatie 17Home