op één lijn 47 3e uitgave 2013 Thuiskomen in Brabant Ervaringen van een herintreder DOOR GEERT-JAN DINANT, huisARTS-HERINTREDER & WIM HERES, huisARTSOPLEIDER De balieassistente pakt de telefoon, kondigt mijn (GJD) komst aan bij collega en gastheer Wim (WH) en nodigt me uit in de back office alwaar zes andere assistentes me enthousiast begroeten en een van hen meteen koffie voor me gaat halen. Het enthousiasme en de uitstekende koffie maken mijn eerste praktijkdag na 2,5 jaar ‘klinisch droogstaan’ nu al tot een succes. Wim voorspelde een week of wat eerder dat een hele dag met hem meekijken (ik wilde niet meteen terug in het diepe) me snel zou gaan vervelen. En inderdaad kon ik al bij de eerste gezamenlijke patiënt mijn mond niet houden. Na de koffiepauze volgde mijn eerste zelfstandige consult. Aan het einde van de dag had een aardige dwarsdoorsnede van de dagelijkse huisartsgeneeskunde, waaronder een kindje met koorts, een patiënt met huiduitslag, maar ook een ingewikkelde multimorbiditeitscasus en een oudere patiënt met een onduidelijk neurologisch beeld gezien. Eerdere voorspellingen van collega’s (jong en oud) kwamen uit: na zoveel parttime praktijkjaren (in mijn geval ongeveer 30 waarvan 25 jaar als huisarts) verleer je het klinisch denken niet zomaar en kom je weer snel in het (oude) ritme. Alhoewel ‘snel’: de 20 minuten (in plaats van de standaard 10 minuten) die ik voor ieder consult had gevraagd, waren een verademing. Waarom ga je eigenlijk weer praktijkwerk doen?, hebben velen me gevraagd. Aansluitend kreeg ik van bijna iedereen een keuzemenu: voor je registratie als huisarts, omdat het academisch werk je niet meer bevalt, om strategische redenen, of misschien omdat je het praktijkwerk stiekem wel leuk vond en nu mist. Het heeft langer dan een half jaar geduurd om te ontdekken dat de vierde reden de belangrijkste is. Het laatste werd bevestigd met het herontdekken dat het niet alleen leuk en uitdagend blijft om uit te vinden wat een patiënt mankeert, maar minstens zo stimulerend als mevrouw X (mijn tweede patiënt op de eerste praktijkdag als herintreder) na afloop van het consult spontaan vertelt nog nooit zo goed te zijn onderzocht. En ongeveer hetzelfde geldt voor de moeder die op dag 3 met drie herrieschoppende kinderen de spreekkamer inkomt en 20 minuten later met drie lachende peuters en kleuters weer vertrekt en tot slot de sportieve puber die eindelijk een wél uitvoerbaar advies ter zelfbehandeling van zijn blessure krijgt. Met mijn voeling met en kennis van de huisartsgeneeskunde leek het nog redelijk in orde te zijn. Ook leken er na 2,5 jaar afwezigheid niet ineens belangrijke andere ziektes te bestaan, of patiënten met heel andere klachten naar de huisarts te komen. Maar sommige dingen had ik liever wel een beetje zien veranderen. Zo heb ik het als digibeet al jaren moeilijk met hardware en software en tijdens mijn eerste drie praktijkdagen als herintreder ging dan ook veel energie in het leren werken met het (voor mij alweer derde) registratiesysteem. Gevoegd bij de in iedere regio weer deels andere verwijsprocedures, samenwerkingsverbanden en formulierenwinkeltjes ontstond een pittig mengsel dat de nodige moeite kostte om te verteren. Zonder de onvermoeibare en altijd optimistische hulp van de assistentes had ik het op dit terrein niet gered, en inmiddels lig ik er niet meer van wakker dat er vijf opeenvolgende schermen nodig zijn om tot een geprint recept te komen, terwijl ik geniet van de eenvoud en snelheid van Zorgdomein als ik iemand verwijs. En dan het team: zes huisartsen, twee aios, twee verpleegkundig specialisten (waarvan één in opleiding), drie praktijkondersteuners, negen praktijkassistenten (waaronder één stagiaire), twee secretaresses en één praktijkmanager vormen samen een groep van 21 dames en vier heren die je niet na één praktijkdag een voor een (her)kent. Gelukkig staat iedereen met een fotootje op de website van het gezondheidscentrum en met een in kleur geprinte versie in de hand kon ik op de tweede praktijkdag mijn wie-is-wie spel beginnen. 5 Pagina 4
Pagina 6Voor magazines, online whitepapers en vakbladen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw gidsen.
Op één Lijn 47 Lees publicatie 17Home